چگونه يك رزومه جذاب بنويسيم ؟

با آموزشات ما , فروش خود رو در كسب و كار خود چند برابر كنيد

چگونه يك رزومه جذاب بنويسيم ؟

 رزومه شما (گاهي اوقات "CV" شما ناميده مي شود) مهمترين ابزار براي درخواست كار است. مهم نيست كه چقدر واجد شرايط هستيد يا چقدر تجربه داشته ايد - اگر رزومه شما ضعيف باشد يا نتوانيد آن را بنويسيد ، مي توانيد مشاغلي را كه ميخواهيد پيدا كنيد يا حتي مصاحبه كنيد و از دست بدهيد.

نوشتن رزومه كاري خوب و هدف رزومه:

رزومه شما يك ابزار بازاريابي است و اين بايد نشان دهد:

  • كه شما مشغول به كار هستيد.
  • چگونه كار و نيازهاي سازمان را برآورده مي كنيد.
  • شما داراي صلاحيت و آموزش عالي هستيد.
  • شما تجربه و مهارت هاي مناسب را داريد.
  • كه شما سطح حرفه اي براي اين كار را داريد.  

رزومه كاري خوب چقدر بايد طولاني باشد؟

هيچ طول مجموعه اي براي رزومه وجود ندارد ؛ رزومه متفاوت است و به تجربه و آموزش شما بستگي دارد.اگر قبلا كار نكرده ايد، يك يا دو صفحه بهتر است، اما اگر شما تحصيلات زيادي داريد و كار مي كنيد، سه صفحه خوب است. اطمينان حاصل كنيد كه رزومه كاري خود را از دست ندهيد ؛ اگر رزومه شما تنها يك صفحه باشد، تا زماني كه به خوبي ارائه شود، ممكن است نتايج بهتر از يك رزومه دو صفحه اي پر از اطلاعات غير ضروري دريافت شود.

چگونه بايد رزومه خود را سازمان داده شده و منظم بنويسم؟ نوشتن رزومه كاري خوب:

به طور كلي هميشه اين اطلاعات را در رزومه خود به اين ترتيب نشان مي دهد:

  1. جزئيات تماس
  2. شروع متن
  3. فهرست مهارت هاي كليدي
  4. فهرست مهارت هاي فني / نرم افزاري
  5. مشخصات شخصي / بررسي حرفه اي
  6. مدارك تحصيلي
  7. تاريخ اشتغال / داوطلبانه / محل كار
  8. منابع / داوران

مهمترين مسئله اين است كه ابتدا اطلاعات مفيدي را بدست آوريم ؛ به عنوان مثال، اگر تاريخ تحصيل شما به طور خاص به كار خاصي مربوط نيست، آن را در انتهاي رزومه خود قرار دهيد، پشت اطلاعاتي كه مربوط به كار است.

نوشتن رزومه كاري خوب: آيا بايد رزومه خود را براي هر برنامه تغيير دهم؟

شما بايد رزومه كاري خود را به هر برنامه كاري اختصاص دهيد تا آن را به شرايط خاص شغل مورد نظرتان واگذار كند.شما ممكن است نياز به تغيير زيادي نداشته باشيد، اما لازم است مطمئن شويد كه بيانيه اوليه، مهارت هاي كليدي و ويژگي هاي شخصي شما به نيازهاي نقش بر اساس آگهي شغل (اگر آن وجود دارد) هماهنگ و مربوط باشد.شما همچنين رزومه كاري خود را براي نشان دادن اينكه چگونه تجربه كارتان به طور خاص با نيازهاي شغلي كه براي شما درخواست مي كنيد، نشان مي دهد.

چطور رزومه كاري خود را  به روش حرفه اي و خيلي خوب طراحي كنيد:

راه هايي كه مي توانيد رزومه كاري خود را مطابق با نيازهاي خود قرار دهيد ،عبارتند از:

با استفاده از بيانيه ابتدايي خود براي پيوند دادن تجربه و آموزش به سازمان و الزامات كار:

ابتدا مهارت هاي كليدي مرتبط خود را به ليست اضافه كنيد ؛ از جمله نمونه هايي از دستاوردهاي مطابق با الزامات آگهي شغلي.

از جمله كلمات كليدي و عبارات مرتبط به طور خاص در طول رزومه خود كه رزومه شما بايد شامل موارد زير باشد:

جزئيات تماس:

اطمينان حاصل كنيد كه نام و نام خانوادگي، آدرس ايميل و شماره تماس در رزومه خود را وارد كنيد.شما مجبور نيستيد آدرس خانه خود را وارد كنيد، هرچند ممكن است بعضي از شرايط در هنگام انجام اين كار يك ايده خوب باشد ؛ اطلاعات تماس خود را در بالاي رزومه خود وارد نكنيد.

نرم افزار استخدام گاهي اوقات در خواندن اطلاعات در بالا يا پائين مشكل دارد ؛ شما مي توانيد اطلاعات تماس خود را در پايين صفحه رزومه خود قرار دهيد.

متن اوليه:

بيانيه و مقدمه :

خلاصه اي از شخصيت و تجارب كاري شما است اين بايد حدود شش خط طول داشته باشد و در اول شخص بدون مرجع شخصي نوشته شود.بيانيه ابتدايي شما بايد با يك جمله درباره اينكه چه كسي هستيد و چه چيزي را براي كار به ارمغان مي آوريد، شروع شود، سپس مهارت ها و ويژگي هايي را كه شما را به شغل مورد نظر مي رسانند توصيف كنيد.

مهارت هاي كليدي و نقاط قوت:

رزومه شما بايد فهرستي بين 10 تا 15 مهارت باشد كه تجربه شما را به شغل مورد نظر مرتبط مي كند ؛ آگهي شغلي ممكن است يك ليست از مهارت ها و تجربه "مطلوب" ارائه دهد.ليستي از مهارت ها و نقاط قوت اصلي شما بايد به تمام اقلام موجود در ليست "ضروري" و مواردي كه ممكن است در فهرست "مطلوب" باشد، پاسخ دهند.هنگام جمع آوري اين ليست، به چيزهايي كه انجام داده ايد يا ياد گرفته ايد فكر كنيد، به عنوان مثال :

  • مشاغلي كه داشته ايد.
  • مطالعات شما.
  • هر كاري كه انجام داده ايد.
  • هر كار داوطلبانه اي كه انجام داده ايد.

اصول درست براي نوشتن رزومه كاري خوب

مهارت هاي فني / نرم افزاري:

اين يك ليست كوتاه از نام هاي نرم افزاري يا فن آوري است كه مي دانيد چگونه از آن استفاده كنيد ؛مثالها ممكن است شامل موارد زير باشند:

  • پردازش متن يا نرم افزار صفحه گسترده.
  • برنامه نويسي.
  • ابزارها (به عنوان مثال، ثبت پول نقد، EFTPOS). 

ويژگي هاي شخصي:

اگر تجربه كار زياد نداشته باشيد، ليستي از ويژگي هاي شخصي مي تواند راه ديگري براي نشان دادن اين باشد كه شما فرد مناسب براي اين كار هستيد.چيزهايي كه مي توانيد در اين بخش ذكر كنيد ممكن است شامل مواردي باشد كه مي توانيد نشان دهيد كه شما قابل اعتماد، صادق، يا سريع هستيد تا چيزهاي جديد ياد بگيريد.شما مي توانيد بين سه تا پنج ويژگي شخصي اضافه كنيد، اما مطمئن شويد كه آنها را به جاي مهارت هاي كليدي خود قرار ندهيد.

تاريخچه آموزشي:

تاريخچه تحصيلي شما فقط بايد بالاترين سطح آموزش را نشان دهد. 

سابقه استخدام:

هنگام ارائه سابقه اشتغال، با آخرين شغل خود شروع كنيد و از آنجا به سمت عقب برويد ؛ عنوان موقعيت و تاريخهايي را كه در آنجا كار كرده ايد را بنويسيد.اگر قبلا كار نكرديد، مي توانيد از موارد ديگر براي نشان دادن تجربه خود از جمله مثالهاي زير استفاده كنيد:

  • تجربه كاري كه از طريق مدرسه انجام داده ايد.
  • قرار دادن كار يا كارآموزي كه از طريق دانشگاه يا TAFE انجام داده ايد.
  • اگر كار داوطلبانه اي انجام داده ايد.

اطمينان حاصل كنيد كه اين دستاوردها و مشاغل مطابق با مهارت هاي كليدي و نقاط قوت پيش رو در رزومه شما است.

نگارش صحيح و روش نوشتن رزومه كاري خوب و قابل قبول

منابع / داوران:

رزومه شما بايد دو نفر را كه مي توانند به عنوان يك كارمند مثبت به شما توصيه كنند، ليست شود ؛ ايده آل مراجع شما افرادي هستند كه قبلا كار كرده ايد.نام ، عنوان موقعيت و نحوه تماس با آنها را ارائه دهيد. 

مشتريان:

يك گواهي نامه راه ديگري براي اثبات اين است كه مهارت و تجربه شما همان چيزي است كه كارفرمايان دنبال آن هستند ؛ گرفتن گواهي نامه مي تواند ساده باشد از يك همكار، معلم يا كارفرماي قبلي بخواهيد چند جمله اي درباره شما بنويسد.رزومه شما مي تواند هر گونه توصيفاتي كه به عنوان بخشي از تاريخ تحصيلي شما و يا تاريخ استخدام / داوطلبانه / محل كارتان كسب مي كنيد را شامل شود. 

كليد واژه ها:

بسياري از سازمان هاي استخدام از نرم افزار استفاده مي كنند كه برنامه هاي كاربردي را براي كلمات و عبارات كليدي اسكن مي كند ؛ برنامه هايي كه از كلمات كليدي مناسب استفاده نمي كنند، به طور خودكار رد مي شوند.كلمات كليدي و عباراتي كه اين نرم افزار چك ميكند، مي تواند شامل نام هاي:

  • مهارت ها
  • شغل ها
  • فعاليت ها
  • صلاحيت ها
  • نرم افزار
  • ابزارها باشد.

براي اطمينان از اينكه رزومه شما كليد واژه ها و عبارات درست را دارد، از آگهي شغل مطلع شويد و ليستي از كلمات و عباراتي كه از آن استفاده مي كنيد را ايجاد كنيد.اگر يك آگهي شغلي نوشته شده براي اشاره نداريد، مي توانيد از يك موتور جستجوي شغلي براي پيدا كردن ساير تبليغات براي مشاغل مشابه استفاده كنيد و ببينيد كدام كلمات كليدي آن تبليغات را استفاده مي كنند. 

مكان هاي خوب براي افزودن كلمات كليدي عبارتند از:

مقدمه بيانيه شما ؛ فهرست شما از مهارت هاي كليدي ؛ سابقه تحصيلي شما ؛ تاريخ اشتغال شما

مهارت نوشتن رزومه كاري خوب؛ چه چيزي را براي رزومه خود قرار ندهيد:

در اينجا چند چيز وجود دارد كه در رزومه خود قرار ندهيد ؛ فقط اطلاعاتي را ثبت كنيد كه به شما كمك مي كند.

اطلاعات خصوصي:

شما نيازي به ارائه اطلاعات شخصي يا خصوصي در رزومه خود نداريد ؛ از ارائه اطلاعاتي كه مي تواند در مورد شما به عنوان يك كارمند بالقوه استفاده شود، هيچ مزيتي به دست نمي آورد.

رزومه شما لازم نيست شامل موارد زير باشد:

  • تاريخ تولد شما
  • جنسيت شما
  • نشاني شما
  • هر گونه بيماري يا معلوليت
  • وضعيت سلامتي شما
  • اشتباهات رايج در نوشتن رزومه كاري خوب

    خطاهاي تايپ يا واقعي:

    ارسال يك رزومه يا نامه همراه با اشتباهات املايي شما را تضمين خواهد كرد كه مصاحبه اي دريافت نكنيد.قبل از ارسال آن بايد رزومه خود را چك كنيد، اما همچنين بايد شخص ديگري آن را بخواند براي اشتباهاتي كه ممكن است از دست داده باشيد و آنها را بررسي كند ؛

    همه چيز را كه در رزومه خود وارد كرده ايد، بررسي كنيد.اگر نام شركت را ذكر كنيد، حتما مطمئن شويد كه اين كار درست انجام داده ايد. اگر نام مكانهايي را كه قبلا كار كرده ايد ذكر كنيد، مطمئن شويد كه اين حق را داريد ؛ شما همچنين بايد در نظر بگيريد كه رزومه تان توسط شخص حرفه اي مورد بررسي قرار گيرد.

    تصاوير و گرافيك:

    عكس را در رزومه خود وارد نكنيد. تصاويري كه توسط استخدام كنندگان و متخصصان منابع انساني مورد تمجيد قرار نميگيرند، مي توانند مشكلات را با نرم افزار استخدام ايجاد كنند.

    محتوا در سربرگ:

    بسياري از رزومه تنها نام متقاضي و جزئيات تماس در سربرگ سند را مشخص مي كند ؛ برخي از نرم افزار هاي استخدام قادر به خواندن اطلاعات در سربرگ ها و پاورقي ها نيستند. 

    قالب بندي فانتزي:

    به فونت ها و فرمت هاي آسان براي خواندن توجه كنيد ؛ بررسي رزومه شما آسان تر مي شود. همچنين به اين معني است كه هر نرم افزار استخدام به راحتي مي تواند اطلاعات را بخواند.فونت هاي خوب براي استفاده عبارتند از:وردانا ؛ آريال ؛ گوتيك قرن ؛ كاليبري

    از بخش هاي بزرگ استفاده نكنيد :از يك قلم 10 يا 11 نقطه براي محتواي اصلي خود و حداكثر 12 يا 14 نقطه براي سربرگ استفاده كنيد.

    اطلاعات در جداول:

    برخي از نمونه هاي رزومه، اطلاعاتي را در جداول براي كمك به طرح ارائه مي كنند، اما برخي از نرم افزار هاي استخدام قادر به خواندن جداول نيستند ؛ رزومه شما فقط بايد با استفاده از خطوط و قالب بندي ساده (مانند تنظيم چندين ستون در سراسر صفحه) فرمت شود.

    نسخه هاي PDF رزومه كاري شما :

    برخي از نرم افزار هاي استخدام قادر به خواندن پي دي اف نيستند مگر اينكه يك آگهي شغلي به طور خاص براي ارائه رزومه خود به عنوان يك pdf باشد، هميشه بايد رزومه خود را در فرمت كلمه (.doc يا .docx) ارسال كنيد.

    بررسي رزومه شما:

    داشتن يك شخص ديگر براي بررسي رزومه بسيار مهم است ؛ اطمينان حاصل كنيد كه از كسي استفاده كنيد كه واقعا به شما مي گويد كه فكر مي كند چيزي درست نيست.

    افرادي كه مي توانيد بپرسيد ،عبارتند از:همكاران ، كارفرمايان سابق ، معلمان ، مشاوران شغلي ، والدين يا سرپرستان شما 

نحوه نگارش رزومه زبان انگلیسی (آخرین استانداردها +دانلود 20 نمونه)

نوشتن رزومه ممکن است کار دلهره آوری باشد. اگر شما قصد نوشتن رزومه دارید ما میتوانیم در اینجا طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه در موسسات کاری و دانشگاهی، شما را راهنمایی کنیم.

رزومه در حقیقت تاریخچه ی کاری شما یا خلاصه ای از مهارت هایتان نیست. به رزومه تان به این صورت نگاه کنید: این یک آگهی یا تبلیغ است و شما محصول آن هستید. هدف شما این است که مسئول استخدام را متقاعد کنید که چیزی که شما میفروشید را بخرد؛ که باعث میشود شما به یک مصاحبه دست پیدا کنید. برای دستیابی به این هدف باید آن را به عنوان ابزار بازاریابی نگاه کنید. بدون این شما هیچ قدرتی ندارید.

به این فکر کنید که هر کسی تبلیغ خودش را دارد، چرا کسی باید محصول شما را بخرد؟ مسئول استخدام وظیفه ی سختی دارد که از بین تبلیغات، بهترین و مناسب ترین آن را برای شرکتش انتخاب کند. مطالعات نشان میدهد از هر ۱۰ رزومه، ۸ تای آن با یک نگاه سریع ۱۰ ثانیه ای دور انداخته میشود. پس این خیلی مهم است که بتوانید مهارت های منطبق بر کارمورد نظرتان را به خوبی به تصویر بکشید. برای کمک به انجام اینکار ما مراحل ساده ای برایتان آورده ایم که میتوانید آن را دنبال کنید تا یک رزومه بنویسید. به مراحل زیر دقت کنید:

ادامه مطلب

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد